Home.Mola's.Schilderen.Ei-Tempera.Vergulden.Iconen.Beeldhouwen.

We zijn toe aan de tweede glacis.

De kleding krijgt de glacis zoals gewend in de juiste kleur van de kleding, dat verzacht weer de kleur een beetje en verdiept het effect, door het laag op laag aanbrengen. Snel aanbrengen. Niet wrijven. Soms is het goed om deze glacis van een dieper of feller rood te maken. bv. Vermiljoen oranje of echt donker rood, dat geeft een oplichtend effect. Je ziet door de glacis dat de kleuren zachter worden en het effect mooier door de lagen over elkaar.

 

Het haar krijgt dit keer een glacis van gebrande sienna of gele oker, zonder wit. Dun en snel aanbrengen. Je hebt dat niet in voorraad dus even een beetje aanmaken. Weer pigment laten zakken en water gebruiken.

Voorzichtig worden nu over het geheel de lichte plekken iets aangezet waar nodig. Wit en een beetje gele oker.

De vleugels  kunnen met goudpigment worden aangegeven. Aan de ogen is nog niets gedaan. Dat komt in de laatste fase.                          

Met wit worden de oplichtende plekken aangezet. Over laten gaan in de vorige laag.

De pupil is donker en de ooghoeken worden met wit aangezet. Als het wit te hel is, iets afdempen.

 

De gouden nimbus van het hoofd krijgt een rode cirkel. Soms uit de hand en anders met een passer. Waar het potloodstiftje zit, komt nu een beetje rode verf aangemengd met acrylbinder. Acrylbinder. om vlekken te voorkomen,. Goed uitmeten dat het precies rond komt. Dat is even oefenen van te voren.

tweede glacis

Over het gezicht en handen komt ook een glacis van Indisch geel of gele oker zonder wit. DUN en SNEL. Soms heb je de neiging om de eerdere kleuren van het gezicht een beetje bij te werken om de ronding beter te laten worden, voordat je de glacis aanbrengt. Dat heet repareren. Zeker in het begin gaat er nog wel eens iets mis om het mooie ronde effect van de wang te krijgen. Zorg voor zachte overgangen.

grote kop
hoogste licht

Het schilderen van Russische iconen heeft een lange traditie.

De Russische traditie met de scholen van Kiev (1000-1240), Veliki Novgorod (1050-1570), Moskou (1300-1800), Vladimir, Tver, Pskov, Jaroslavl, Stroganov, Sint-Petersburg en Oudgelovigen (1666-tot heden). Maar wat denk je van Botticellli 1445-1510? Of wat hedendaagse kunstenaars doen met dit medium? Ei-tempera is een fantastisch medium gecombineerd met vergulden is helemaal hedendaags en milieu vriendelijk.

Truukje: Bij het middelpount zoeken kan er een gaatje in het gezicht komen. Neem een DIK stukje karton en plak dat met groen klapband opo de juiste plek dan ben je geen gaatje en de passer kan wel vastgezet worden.

hanne

Kinderkopje. Hedendaagse thema’s met de oude techniek

20 x 20 cm ei-tempera op paneel.